tirsdag 31. mars 2009
Hunderaser på ville veier
Vi så en film på skolen som het "Hunderaser på ville veier". Den handlet om hvor mange problemer det fantes hos rasehunder, og hvor utbredt de var, men at oppdrettere allikevel sa at det ikke var noen problemer, og at hundene hadde det helt fint. Det var helt klart at alt ikke var bra, og at hundeutstillingssporten var viktigere enn hundens helse. På grunn av nedarvingen av farlige sykdommer står mange raser nå i fare for å bli ødelagt. Er utstillingene virkelig så viktig at vi ofrer hundene våre for det?! Cavalier king charles spanielen har veldig stor sjanse for å få hjerteproblemer og å få en sykdom som gjør at hjernen blir for stor for hodeskallen. Det gjør at de har det veldig vondt og det er ikke noe gøy å se hunden sin lide. Eller for eksempel Rhodesian ridgeback, en rase der kjennetegnet deres gjør at den kan få store problemer i livet. Eller mopsen som får pustevansker på grunn av hvordan man vil at den skal se ut. Er dette rettferdig? Vi ødelegger hundene mer og mer for å få de til å matche rasebeskrivelsen mest mulig. En rasebeskrivelse som gjør at hundene får problemer og har det vondt. Jeg syns det er gale!


Blogg =D
Fant en fin blogg for de som vil lese mer om dyrevelferd. Det ble tatt opp litt forskjellige interresante ting der =D
Her er den.
Her er den.
mandag 30. mars 2009
Dyrevelferd hos hunder
I Norge og de fleste andre land tror jeg hunden har det rimelig godt. Mange regner hunden som en del av familien eller sin beste venn, og det gjør at man behandler hunden bra. Men det som er bra behandling for èn hund, er ikke nødvendigvis bra for en annen. Hunder er forskjellige individer og har forskjellige behov. En jakthund har andre behov enn en familihund, og en trekkhund har andre behov enn en utstillingshund. Og behovene er deretter delt inn etter hvert enkelt individ. Noen hunder er mer glad i mosjon enn andre. Derfor er det viktig når man skal kjøpe seg hund, at man velger en hund som ikke har behov som du ikke klarer å tilfredsstille. Man får mye mer igjen fra en hund som er glad og fornøyd, enn en som ikke er det.
Jeg tror at hunder med store behov har større sjanser for å ikke få behovene sine tilfredsstilt enn en hund med få behov. For eksempel tror jeg det er flere jakthunder, som trenger masse mosjon, som er ulykkelig enn familiehunder, som gjerne ikke trenger like mye mosjon. Det har med at vi blir mer og mer giddalause. Vi orker ikke reise oss fra sofaen og ta hunden på en god tur eller ta oss tid til å være sosial med den hvis det er noe gøy på tv. Det er gale folkens! Hvis man skal ha seg en hund som trenger mye mosjon, må man vite at det krever en innsats fra vår side.
Det er nok mange av de samme problemene rundt i verden. I fattige land hvos de har lite penger, er det ikke alltid det kan strekke til til hunden også, og det er ikke så god dyrevelferd. Hvis man skal ha seg en hund bør man vite at man har råd til å ha den. Det koster penger å ha hund, man må kjøpe mat til den, noe utstyr, og man må ha penger til å betale for eventuelle dyrlege behandlinger. Hvis man finner ut at man ikke har råd til å ha hunden lenger bør man heller levere den fra seg enn å bare dumpe den en plass og satse på at den klarer seg selv. Det er oftere katter dette skjer med, men det skjer med hunder også.
Dyrevelferden varierer fra sted til sted, men jeg tror at de fleste steder så har hunden det bra =D
Myter og fakta rundt sirkus...
Fant en side hvor det sto litt om dyr i sirkus. Selv om sirkusdirektører sier at dyrene deres har det bra på sirkus, så er det som oftest ikke tilfellet. På denne siden sto det noen sannheter om sirkus. Nå skal ikke jeg dømme alle sirkus og si at alle behandler dyrene sine dårlig, men jeg tror jeg snakker om de fleste sirkus når jeg sier at de ikke er like flinke med dyrene sine som de skal ha det til. Det går jo an å ha det gøy uten at det skal gå på bekostning av dyrene.
http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/myter_rundt_sirkus_HSUS_DN.shtml
http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/myter_rundt_sirkus_HSUS_DN.shtml
Hva kan jeg gjøre?
Det er mange som tenker at dyrevelferden i verden burde bedres, men så tenker de "Det er ingenting jeg kan gjøre", men det er feil! Selvfølgelig kan du gjøre noe. All innsats teller! Hvis alle tenkte at "Det er ingenting jeg kan gjøre", så hadde det jo ikke blitt gjort noenting. Det går an å hjelpe på mange måter. For eksempel kan man gå ut på gaten og snakke med folk om dyrevelferd, og vise folk hvordan de kan hjelpe til med å gjøre dyrevelferden bedre. Det går også an å betale dyrevernorganisasjoner for å hjelpe dem å hjelpe dyrene. Det er også mange andre måter man kan hjelpe dyrene på så come on people, be creative!! =D
tirsdag 24. mars 2009
Dyrevernorganisasjoner i Norge
Vi har mange forskjellige dyrevernorganisasjoner i Norge, noen av dem er:
Dyrebeskyttelsen Norge (DN)
Nettverk for dyrs frihet (NDF)
NOAH
Dyrevernalliansen
Foreningen Våre Rovdyr (FVR)
De fleste har nok hørt om en eller flere av disse. Alle jobber for at dyrene våre skal få det bedre, men jeg tenkte jeg kunne fortelle litt mer om hver av dem.
DYREBESKYTTELSEN NORGE
Dyrebeskyttelsen Norge er norges eldste dyrevernsgruppe. Dyrebeskyttelsen Norge jobber med omplassering av dyr, holdningsskapende arbeid mot media og publikum, og diplomatisk påvirkning av politikere og offentlig forvaltning. De administrerer også et nasjonalt register over katter og kaniner med id-nummer tatovert i øret, og samarbeider fra 2006 med Dyreidentitet om elektronisk registrering av katter.
NETTVERK FOR DYRS FRIHET
Nettverk for dyrs frihet er en norsk dyrevernsorganisasjon som jobber mot artssjåvinisme og utnyttelse av dyr. Deres formål er å kjempe for et samfunn der alle dyr, også de ikke-menneskelige, har rett til liv, og til å leve i frihet.
NOAH
"Dyr lever for sin egen del, og ikke for å brukes til mat, klær, eksperimenter eller underholdning. Derfor kjemper NOAH for alle dyrs rettigheter." Dette er det som står øverst på hjemmsiden til NOAH.
DYREVERNALLIANSEN
Dyrevernalliansen er en norsk dyrevernsorganisasjon som jobber spesielt med dyr i landbruket og dyr som brukes til dyreforsøk. Dyrevernalliansen har markert seg i mediene blant annet på grunn av sitt arbeid mot pelsdyroppdrett. Dyrevernalliansen har opprettet Dyrevern Ung og Dyrevernfondet.
FORENINGEN VÅRE ROVDYR
Foreningen Våre Rovdyr er en organisasjon som arbeider for livskraftige bestander av rovdyr i Norge. Hard jakt på alle de store rovdyra førte til at ulv og bjørn nesten var utryddet rundt midten av 1900-tallet [1], som alle fortsatt klassifiseres som truet. Det var på denne bakgrunn Foreningen Våre Rovdyr ble stiftet.
Den av disse som jeg har hørt mest om er Dyrebeskyttelsen Norge, men det er fordi de driver med omplassering av dyr, og vi har adoptert en katt derfra. Jeg syns det er veldig bra at det er noen som driver med omplassering av dyr. Det er mye bedre enn om dyrene bare måtte blitt avlivet. Dessverre er det mange av dyrene de får inn som er merket av ting som har skjedd tidligere i livet deres, og derfor kan være veldig sky, hissig eller redd for visse ting. Jeg jobbet på dyrebeskyttelsen når vi hadde arbeidsuke i 9. klasse, og da fikk jeg sett hvordan mange av disse dyrene kunne bli etter hva som hadde skjedd med dem tidligere i livet. Men det var også mange dyr som var veldig fredelige og snille mot mennesker til tross for hva de hadde blitt utsatt for.
Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrevernorganisasjon
http://www.dyrsrettigheter.no/
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettverk_for_dyrs_frihet
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrevernalliansen
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrebeskyttelsen_Norge
http://no.wikipedia.org/wiki/Foreningen_V%C3%A5re_Rovdyr
Dyrebeskyttelsen Norge (DN)
Nettverk for dyrs frihet (NDF)
NOAH
Dyrevernalliansen
Foreningen Våre Rovdyr (FVR)
De fleste har nok hørt om en eller flere av disse. Alle jobber for at dyrene våre skal få det bedre, men jeg tenkte jeg kunne fortelle litt mer om hver av dem.
DYREBESKYTTELSEN NORGE
Dyrebeskyttelsen Norge er norges eldste dyrevernsgruppe. Dyrebeskyttelsen Norge jobber med omplassering av dyr, holdningsskapende arbeid mot media og publikum, og diplomatisk påvirkning av politikere og offentlig forvaltning. De administrerer også et nasjonalt register over katter og kaniner med id-nummer tatovert i øret, og samarbeider fra 2006 med Dyreidentitet om elektronisk registrering av katter.
NETTVERK FOR DYRS FRIHET
Nettverk for dyrs frihet er en norsk dyrevernsorganisasjon som jobber mot artssjåvinisme og utnyttelse av dyr. Deres formål er å kjempe for et samfunn der alle dyr, også de ikke-menneskelige, har rett til liv, og til å leve i frihet.
NOAH
"Dyr lever for sin egen del, og ikke for å brukes til mat, klær, eksperimenter eller underholdning. Derfor kjemper NOAH for alle dyrs rettigheter." Dette er det som står øverst på hjemmsiden til NOAH.
DYREVERNALLIANSEN
Dyrevernalliansen er en norsk dyrevernsorganisasjon som jobber spesielt med dyr i landbruket og dyr som brukes til dyreforsøk. Dyrevernalliansen har markert seg i mediene blant annet på grunn av sitt arbeid mot pelsdyroppdrett. Dyrevernalliansen har opprettet Dyrevern Ung og Dyrevernfondet.
FORENINGEN VÅRE ROVDYR
Foreningen Våre Rovdyr er en organisasjon som arbeider for livskraftige bestander av rovdyr i Norge. Hard jakt på alle de store rovdyra førte til at ulv og bjørn nesten var utryddet rundt midten av 1900-tallet [1], som alle fortsatt klassifiseres som truet. Det var på denne bakgrunn Foreningen Våre Rovdyr ble stiftet.
Den av disse som jeg har hørt mest om er Dyrebeskyttelsen Norge, men det er fordi de driver med omplassering av dyr, og vi har adoptert en katt derfra. Jeg syns det er veldig bra at det er noen som driver med omplassering av dyr. Det er mye bedre enn om dyrene bare måtte blitt avlivet. Dessverre er det mange av dyrene de får inn som er merket av ting som har skjedd tidligere i livet deres, og derfor kan være veldig sky, hissig eller redd for visse ting. Jeg jobbet på dyrebeskyttelsen når vi hadde arbeidsuke i 9. klasse, og da fikk jeg sett hvordan mange av disse dyrene kunne bli etter hva som hadde skjedd med dem tidligere i livet. Men det var også mange dyr som var veldig fredelige og snille mot mennesker til tross for hva de hadde blitt utsatt for.
Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrevernorganisasjon
http://www.dyrsrettigheter.no/
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettverk_for_dyrs_frihet
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrevernalliansen
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrebeskyttelsen_Norge
http://no.wikipedia.org/wiki/Foreningen_V%C3%A5re_Rovdyr
Dyrevelferd hos ku
Dyrevelferden hos kuer i Norge vil jeg si er rimelig god (Det er selvfølgelig unntak). Det er mange som driver med løsdrift, noen driver på tradisjonelt vis, og noen driver økologisk. Allikevel kan variasjonen være veldig stor fra et sted til et annet.


Kuen er et viktig dyr når det gjelder mat og drikke, vi får mange produkter fra den. Den er et sosialt dyr som trives både i selskap av andre kuer og mennesker (hvis den er vant med mennesker).
Kuen (som mange andre dyr) er lett å lese på kroppsspråket. Man kan se på den om den er glad, trist, redd eller utilpass. Det er viktig å følge med på kuens kroppsspråk og atferder. Ut i fra det kan man finne ut hva man må forbedre i fjøset.
For eksempel hvis en ku er rastløs, legger seg og reiser seg igjen, eller går og skraper med kloven så er det et tegn på at ting ikke er som det skal.
Eller om kuen ikke reiser seg på normal måte kan det være at underlaget er ubehagelig eller at kuen har sår eller skader som gjør det smertefullt å reise seg på normal måte.
Normal måte å reise seg på:
Velferden hos ku i resten av verden er veldig varierende. Noen steder kan det være veldig bra, mens andre kan det være helt forferdelig. Noen steder er den jo til og med hellig.
Jeg fant ikke så mange lover som gjelder kuer men noen var det:
- I Texas er det ulovlig å male graffiti på en annen manns ku.
- Det er også forbudt å melke en annen manns ku (dette er er også i Texas).
Kuen er et viktig dyr når det gjelder mat og drikke, vi får mange produkter fra den. Den er et sosialt dyr som trives både i selskap av andre kuer og mennesker (hvis den er vant med mennesker).
Kuen (som mange andre dyr) er lett å lese på kroppsspråket. Man kan se på den om den er glad, trist, redd eller utilpass. Det er viktig å følge med på kuens kroppsspråk og atferder. Ut i fra det kan man finne ut hva man må forbedre i fjøset.
For eksempel hvis en ku er rastløs, legger seg og reiser seg igjen, eller går og skraper med kloven så er det et tegn på at ting ikke er som det skal.
Eller om kuen ikke reiser seg på normal måte kan det være at underlaget er ubehagelig eller at kuen har sår eller skader som gjør det smertefullt å reise seg på normal måte.
Normal måte å reise seg på:
Velferden hos ku i resten av verden er veldig varierende. Noen steder kan det være veldig bra, mens andre kan det være helt forferdelig. Noen steder er den jo til og med hellig.
Jeg fant ikke så mange lover som gjelder kuer men noen var det:
- I Texas er det ulovlig å male graffiti på en annen manns ku.
- Det er også forbudt å melke en annen manns ku (dette er er også i Texas).
mandag 23. mars 2009
Dere skal utføre arbeidsoppgaver knyttet til stell av dyr eller fisk basert på etiske retningslinjer
Dette er et av punktene i læreplanen for naturbasert produksjon, men hva betyr det egentlig?
Etikk og moral er to ord som henger sammen og er ganske like, men slik jeg har forstått det, så dreier moral seg om det vi gjør, mens etikk er tanken som ligger bak det vi gjør. Ut i fra det tolker jeg punktet i læreplanen på den måten at vi skal stelle dyr eller fisk på en måte som er forsvarlig og ikke skader dyrene. Vi klarer å tenke hva vi må gjøre og ikke gjøre for at dyrene ikke skal få vondt. Det har med etikk å gjøre.
Holdningene folk har til dyr er forskjellig rundt om i verden. Noen mener at dyr ikke har vondt av å bli slått litt innimellom, mens andre mener det er dyremishandling. Det er også store forskjeller på hvordan man holder dyrene, og hva man gjør når et dyr må avlives. Jeg mener at vi nordmenn har ganske gode holdninger til dyr (de fleste ihvertfall), og da er det skremmende å se hvordan folk i noen land behandler dyrene sine. Det er ofte i fattige land at dyr ikke har det så bra, men det kan ha en del å gjøre med at de er fattige. Folk har gjerne ikke nok penger til å ha det så bra selv heller, og da er dessverre ofte man ser at det går utover dyrene på flere måter.
Folks holdninger til dyr har også forandret seg gjennom tidene. Nordmenn har ikke alltid vært like flink med dyrene sine.
Mahatma Gandhi sa en gang de kloke ordene: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
Etikk og moral er to ord som henger sammen og er ganske like, men slik jeg har forstått det, så dreier moral seg om det vi gjør, mens etikk er tanken som ligger bak det vi gjør. Ut i fra det tolker jeg punktet i læreplanen på den måten at vi skal stelle dyr eller fisk på en måte som er forsvarlig og ikke skader dyrene. Vi klarer å tenke hva vi må gjøre og ikke gjøre for at dyrene ikke skal få vondt. Det har med etikk å gjøre.
Holdningene folk har til dyr er forskjellig rundt om i verden. Noen mener at dyr ikke har vondt av å bli slått litt innimellom, mens andre mener det er dyremishandling. Det er også store forskjeller på hvordan man holder dyrene, og hva man gjør når et dyr må avlives. Jeg mener at vi nordmenn har ganske gode holdninger til dyr (de fleste ihvertfall), og da er det skremmende å se hvordan folk i noen land behandler dyrene sine. Det er ofte i fattige land at dyr ikke har det så bra, men det kan ha en del å gjøre med at de er fattige. Folk har gjerne ikke nok penger til å ha det så bra selv heller, og da er dessverre ofte man ser at det går utover dyrene på flere måter.
Folks holdninger til dyr har også forandret seg gjennom tidene. Nordmenn har ikke alltid vært like flink med dyrene sine.
Mahatma Gandhi sa en gang de kloke ordene: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
Hva mener folk er dyrevelferd?
Det er mange meninger om hva dyrevelferd er, men når jeg søker på internett og leser hva folk mener dyrevelferd er så er det en ting som kommer igjen veldig mange ganger, nemlig Brambellkommisjonens fem friheter:
1. Frihet fra sult, tørst og feilernæring
2. Frihet fra unormal kulde og varme
3. Frihet fra frykt og stress
4. Frihet fra skader og sykdom
5. Frihet til å utøve normal atferd
For eksempel på Dyreetikk.no, Helsetjenesten for Storfe (som også har en del andre gode punkter om hva dyrevelferd er) og på sider som nettby.
Et veldig kjent sitat innen dyrevelferd er "The welfare of an individual is its state as regards its attempts to cope with its environment", som ble sagt av Donald Broom, som er et kjent navn innen temaet dyrevelferd.
Jeg tenker at dyrevelferd kan være så mangt, men de som står bak de beste beskrivelsene etter min mening er Donald Broom og Brambellkommisjonen med sine fem friheter.
1. Frihet fra sult, tørst og feilernæring
2. Frihet fra unormal kulde og varme
3. Frihet fra frykt og stress
4. Frihet fra skader og sykdom
5. Frihet til å utøve normal atferd
For eksempel på Dyreetikk.no, Helsetjenesten for Storfe (som også har en del andre gode punkter om hva dyrevelferd er) og på sider som nettby.
Et veldig kjent sitat innen dyrevelferd er "The welfare of an individual is its state as regards its attempts to cope with its environment", som ble sagt av Donald Broom, som er et kjent navn innen temaet dyrevelferd.
Jeg tenker at dyrevelferd kan være så mangt, men de som står bak de beste beskrivelsene etter min mening er Donald Broom og Brambellkommisjonen med sine fem friheter.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
