tirsdag 24. mars 2009

Dyrevelferd hos ku

Dyrevelferden hos kuer i Norge vil jeg si er rimelig god (Det er selvfølgelig unntak). Det er mange som driver med løsdrift, noen driver på tradisjonelt vis, og noen driver økologisk. Allikevel kan variasjonen være veldig stor fra et sted til et annet.




Kuen er et viktig dyr når det gjelder mat og drikke, vi får mange produkter fra den. Den er et sosialt dyr som trives både i selskap av andre kuer og mennesker (hvis den er vant med mennesker).
Kuen (som mange andre dyr) er lett å lese på kroppsspråket. Man kan se på den om den er glad, trist, redd eller utilpass. Det er viktig å følge med på kuens kroppsspråk og atferder. Ut i fra det kan man finne ut hva man må forbedre i fjøset.

For eksempel hvis en ku er rastløs, legger seg og reiser seg igjen, eller går og skraper med kloven så er det et tegn på at ting ikke er som det skal.
Eller om kuen ikke reiser seg på normal måte kan det være at underlaget er ubehagelig eller at kuen har sår eller skader som gjør det smertefullt å reise seg på normal måte.
Normal måte å reise seg på:



Velferden hos ku i resten av verden er veldig varierende. Noen steder kan det være veldig bra, mens andre kan det være helt forferdelig. Noen steder er den jo til og med hellig.

Jeg fant ikke så mange lover som gjelder kuer men noen var det:
- I Texas er det ulovlig å male graffiti på en annen manns ku.
- Det er også forbudt å melke en annen manns ku (dette er er også i Texas).

1 kommentar:

  1. :D en lov mot kutagging? XD knallbra! Skulle vert en lov mot det i Norge, det er jo sååå utbredt

    SvarSlett