mandag 30. mars 2009

Dyrevelferd hos hunder


I Norge og de fleste andre land tror jeg hunden har det rimelig godt. Mange regner hunden som en del av familien eller sin beste venn, og det gjør at man behandler hunden bra. Men det som er bra behandling for èn hund, er ikke nødvendigvis bra for en annen. Hunder er forskjellige individer og har forskjellige behov. En jakthund har andre behov enn en familihund, og en trekkhund har andre behov enn en utstillingshund. Og behovene er deretter delt inn etter hvert enkelt individ. Noen hunder er mer glad i mosjon enn andre. Derfor er det viktig når man skal kjøpe seg hund, at man velger en hund som ikke har behov som du ikke klarer å tilfredsstille. Man får mye mer igjen fra en hund som er glad og fornøyd, enn en som ikke er det.

Jeg tror at hunder med store behov har større sjanser for å ikke få behovene sine tilfredsstilt enn en hund med få behov. For eksempel tror jeg det er flere jakthunder, som trenger masse mosjon, som er ulykkelig enn familiehunder, som gjerne ikke trenger like mye mosjon. Det har med at vi blir mer og mer giddalause. Vi orker ikke reise oss fra sofaen og ta hunden på en god tur eller ta oss tid til å være sosial med den hvis det er noe gøy på tv. Det er gale folkens! Hvis man skal ha seg en hund som trenger mye mosjon, må man vite at det krever en innsats fra vår side.


Det er nok mange av de samme problemene rundt i verden. I fattige land hvos de har lite penger, er det ikke alltid det kan strekke til til hunden også, og det er ikke så god dyrevelferd. Hvis man skal ha seg en hund bør man vite at man har råd til å ha den. Det koster penger å ha hund, man må kjøpe mat til den, noe utstyr, og man må ha penger til å betale for eventuelle dyrlege behandlinger. Hvis man finner ut at man ikke har råd til å ha hunden lenger bør man heller levere den fra seg enn å bare dumpe den en plass og satse på at den klarer seg selv. Det er oftere katter dette skjer med, men det skjer med hunder også.


Dyrevelferden varierer fra sted til sted, men jeg tror at de fleste steder så har hunden det bra =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar