Dette er et av punktene i læreplanen for naturbasert produksjon, men hva betyr det egentlig?
Etikk og moral er to ord som henger sammen og er ganske like, men slik jeg har forstått det, så dreier moral seg om det vi gjør, mens etikk er tanken som ligger bak det vi gjør. Ut i fra det tolker jeg punktet i læreplanen på den måten at vi skal stelle dyr eller fisk på en måte som er forsvarlig og ikke skader dyrene. Vi klarer å tenke hva vi må gjøre og ikke gjøre for at dyrene ikke skal få vondt. Det har med etikk å gjøre.
Holdningene folk har til dyr er forskjellig rundt om i verden. Noen mener at dyr ikke har vondt av å bli slått litt innimellom, mens andre mener det er dyremishandling. Det er også store forskjeller på hvordan man holder dyrene, og hva man gjør når et dyr må avlives. Jeg mener at vi nordmenn har ganske gode holdninger til dyr (de fleste ihvertfall), og da er det skremmende å se hvordan folk i noen land behandler dyrene sine. Det er ofte i fattige land at dyr ikke har det så bra, men det kan ha en del å gjøre med at de er fattige. Folk har gjerne ikke nok penger til å ha det så bra selv heller, og da er dessverre ofte man ser at det går utover dyrene på flere måter.
Folks holdninger til dyr har også forandret seg gjennom tidene. Nordmenn har ikke alltid vært like flink med dyrene sine.
Mahatma Gandhi sa en gang de kloke ordene: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar