tirsdag 24. mars 2009

Dyrevernorganisasjoner i Norge

Vi har mange forskjellige dyrevernorganisasjoner i Norge, noen av dem er:
Dyrebeskyttelsen Norge (DN)
Nettverk for dyrs frihet (NDF)
NOAH
Dyrevernalliansen
Foreningen Våre Rovdyr (FVR)

De fleste har nok hørt om en eller flere av disse. Alle jobber for at dyrene våre skal få det bedre, men jeg tenkte jeg kunne fortelle litt mer om hver av dem.

DYREBESKYTTELSEN NORGE
Dyrebeskyttelsen Norge er norges eldste dyrevernsgruppe. Dyrebeskyttelsen Norge jobber med omplassering av dyr, holdningsskapende arbeid mot media og publikum, og diplomatisk påvirkning av politikere og offentlig forvaltning. De administrerer også et nasjonalt register over katter og kaniner med id-nummer tatovert i øret, og samarbeider fra 2006 med Dyreidentitet om elektronisk registrering av katter.

NETTVERK FOR DYRS FRIHET
Nettverk for dyrs frihet er en norsk dyrevernsorganisasjon som jobber mot artssjåvinisme og utnyttelse av dyr. Deres formål er å kjempe for et samfunn der alle dyr, også de ikke-menneskelige, har rett til liv, og til å leve i frihet.

NOAH
"Dyr lever for sin egen del, og ikke for å brukes til mat, klær, eksperimenter eller underholdning. Derfor kjemper NOAH for alle dyrs rettigheter." Dette er det som står øverst på hjemmsiden til NOAH.

DYREVERNALLIANSEN
Dyrevernalliansen er en norsk dyrevernsorganisasjon som jobber spesielt med dyr i landbruket og dyr som brukes til dyreforsøk. Dyrevernalliansen har markert seg i mediene blant annet på grunn av sitt arbeid mot pelsdyroppdrett. Dyrevernalliansen har opprettet Dyrevern Ung og Dyrevernfondet.

FORENINGEN VÅRE ROVDYR
Foreningen Våre Rovdyr er en organisasjon som arbeider for livskraftige bestander av rovdyr i Norge. Hard jakt på alle de store rovdyra førte til at ulv og bjørn nesten var utryddet rundt midten av 1900-tallet [1], som alle fortsatt klassifiseres som truet. Det var på denne bakgrunn Foreningen Våre Rovdyr ble stiftet.

Den av disse som jeg har hørt mest om er Dyrebeskyttelsen Norge, men det er fordi de driver med omplassering av dyr, og vi har adoptert en katt derfra. Jeg syns det er veldig bra at det er noen som driver med omplassering av dyr. Det er mye bedre enn om dyrene bare måtte blitt avlivet. Dessverre er det mange av dyrene de får inn som er merket av ting som har skjedd tidligere i livet deres, og derfor kan være veldig sky, hissig eller redd for visse ting. Jeg jobbet på dyrebeskyttelsen når vi hadde arbeidsuke i 9. klasse, og da fikk jeg sett hvordan mange av disse dyrene kunne bli etter hva som hadde skjedd med dem tidligere i livet. Men det var også mange dyr som var veldig fredelige og snille mot mennesker til tross for hva de hadde blitt utsatt for.

Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrevernorganisasjon
http://www.dyrsrettigheter.no/
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettverk_for_dyrs_frihet
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrevernalliansen
http://no.wikipedia.org/wiki/Dyrebeskyttelsen_Norge
http://no.wikipedia.org/wiki/Foreningen_V%C3%A5re_Rovdyr

1 kommentar:

  1. So en documentar som heter (FUKUSHIMA FORGOTTEN ANIMALS). Da jeg selv er aktiv dyrevenn. og ser at Japanske myndigheter kan gjore sonne forferdilige ting mot disse dyrene. HVorfor blev disse dyrene avlivet. Kan noe forklare hva som har gott galt der. Eller er det ingen som bryr seg.
    MVH
    Brynjard

    SvarSlett